Czy warto sprzedawać na Allegro, eBay oraz Amazon?

Większość firm handlowych (odnośnie producentów będzie osobny wpis), które zajmują się dalszą odsprzedażą produktów zastanawiają się czy warto jest sprzedawać produkty poprzez portale sprzedażowe jak Allegro, eBay i Amazon. Jak wiadomo marża portali sięga od 10-20% i często na nisko marżowych produktach może stanowić zysk na poziomie 0% lub poniżej. Więc nasuwa się nam odpowiedź na pytanie, że nie! Jednak jest inaczej.

Do tematu musimy podejść w dwojaki sposób. Po pierwsze każda inwestycja nie koniecznie zwraca się nam od razu, więc każdy sprzedawca jest tego świadomy ważne jest to aby określić ile możemy wydać na promocję i czy będzie to tylko promocja produktu czy również marki (o tym jaka to różnica zrobimy osobny wpis). Następnie musimy zrobić analizę konkurencji. Dobrze wykonana analiza oraz biznesplan sprzedażowy pozwoli nam realnie ocenić kiedy i jaki zysk będziemy mieli ze sprzedaży produktów. Gdy wypłyniemy na głębokie wody ważne jest abyśmy umieli dobrze pływać, a nie koniecznie ryzyko się opłaca.

W kilku przypadkach po wykonaniu analizy konkurencji nasi klienci zrezygnowali z produktów, które miały być „Top” na portalach zamieniając je na inne, które dziś przynoszą wysokie zyski przy małych kosztach, którymi jest prowizja od sprzedaży.

Po drugie musimy realnie ocenić czy sami możemy ten ciężar udźwignąć finansowo, gdy sprzedaż ruszy. Czy mamy środki lub możliwość ich zdobycia na dalsze inwestycje w produkt. Niestety nie na wszystkich portalach mamy środki dostępne od razu, a jakikolwiek spór powoduje blokadę całej kwoty, więc bez odpowiedniego zabezpieczenia finansowego możemy szybko zakończyć przygodę, która na pewno będzie trwać latami. Same środki nie są wielkim problemem, ponieważ bez większego problemu jesteśmy w stanie otrzymać kredyt na rozwój czy kredyt obrotowy, tylko pytanie czy producenci, którzy dla nas towar produkują są w stanie zagwarantować nam dostawy na czas, ponieważ nie ma nic gorszego niż klient, która za produkt zapłaci, a nie otrzyma go w wyznaczonym terminie. W większości przypadków kończy się to źle dla sprzedawców, a odblokowanie konta bez specjalistycznej wiedzy nie jest możliwe. Część naszych klientów zorganizowała tak logistykę, że na jeden produkt posiada aż 3-5 podwykonawców, dzięki temu są w stanie zagwarantować ciągłą dostępność produktów.

Dlatego gdy chcemy zacząć przygodę i sprzedaż na portalach musimy mieć dobry biznesplan na przyszłość w razie powodzenia, jak i niepowodzenia, aby w szybki sposób znaleźć kolejny produkt, który będzie się sprzedawał.

Podsumowując jako handlowiec na portalach musi zadbać o odpowiednie środku finansowe, dostępność oferowanego towaru, koszty przeznaczone na marketing (w tym przypadku mamy na myśli obsługę klienta, gdy bariera językowa jest dla nas dużym problemem) oraz reklamę. Tylko takie połączenie jest gwarancją sukcesu, a gdy wypromujemy swój produkt oraz markę będziemy sprzedawać coraz więcej i coraz chętniej nasza marka znajdzie się na ustach naszych obecnych jak i nowych klientów i oto nam przede wszystkim chodzi.