Sprzedaż produktów w internecie

Każdy sprzedawca internetowy wie, że dzisiaj handle w internecie jest o wiele trudniejszy niż stacjonarny, ale także zyski oraz grono klientów jest dzięki temu większe. Wiele osób które przed podjęciem z nami współpracy jako pierwsze pytanie zadawało, czy jego produkty będą się sprzedawały na portalach sprzedażowych w Polsce i za granicą. Mieli pomysł na produkt i środki na jego zakup oraz reklamę, jednak brakowało im planu marketingowego oraz dobrej analizy konkurencji i cen. Tak na prawdę od tego należy zacząć, zanim zaczniemy produkować czy handlować produktem.

Dzisiaj pokażemy na przykładzie jak to działa.

Jeden z naszych miał sieć dystrybucyjną i produkował beciki do chrztu. W ciągu ostatnich 20 lat nie miał z tym problemu. Przyrost naturalny rósł, produkty były wysokiej jakości więc wszystko było w porządku. Ale nadszedł kryzys w 2007 roku i z roku na rok liczba zamówień zaczęła spadać, a dodatku otworzyła się możliwość sprowadzenia produktów z Chin w wiele niższych cenach. Choć te produkty z Chin nie były tak wysoko jakościowo jednak dystrybutorze przy tym samym poziomie cen mieli o wiele większą marżę, a jak wiadomo zawsze chodzi o zyski. Część klientów dalej była wierna producentowi, część odeszła, więc przyszła pora na pojawienie się na allegro. Jak wiadomo gdy coraz mniejsze środki wpływają do firmy to mamy coraz mniej na inwestycje i tak własnymi siłami jeden z naszych obecnych klientów działał na allegro sam. Nie ma się co oszukiwać kiedyś na allegro były szablony i oferty się od siebie wyróżniały. Raz zainwestowane środki w wysokiej jakości szablon potrafiły zwrócić się po kilku dniach, jednak teraz wszystkie portale oferują jeden wygląd więc jak się wyróżnić? Tak właśnie klient trafił do nas, chciał się wyróżnić na tle konkurencji, która także od kwietnia 2018 została zmuszona stosować jeden i ten sam wygląd ofert więc o wyróżnieniu się nie było mowy, a jak wiemy na allegro są wszyscy więc te same produkty różniły się tylko ceną, a jak potocznie wiemy konkurencja nieźle potrafi zaniżyć cenę aby tylko sprzedać.

Tak więc dostaliśmy zlecenie na opracowanie nowych ofert według nowego standardu. Niektórzy powiedzą, że za bardzo nie ma co zmieniać ponieważ wszystko musi wyglądać tak samo i tutaj może się pomylić. Allegro zwraca uwagę na przykład na pierwsze zdjęcie aby było na białym tle, następne mogą być już w formie infografiki jak w poprzedniej wersji więc zastosowaliśmy ten trick, który działa po dzień dzisiejszy i allegro jeszcze nie usunęło ani jednej oferty więc się da. Drugą sprawą jest fakt, że szablonów już nie ma i nie będzie jednak stosując pewne zabiegi graficzne możemy naszą ofertę w podobny sposób wyróżnić jak było to wcześniej. Dzięki tym dwóm zabiegom na początku 2018 roku już od roku czasu oferty naszego klienta cieszą się coraz większą popularnością. Oczywiście cały czas z nimi pracujemy coś zmieniamy aby dostosować się do obecnych standardów czy modnych kolorów, które zmieniają się co sezon. Także ewolucja nastąpiła w kwestii zdjęcia głównego, które na tle konkurencji się wyróżnia, stosując się do standardów.

To wszystko nie było by możliwe gdy nie fakt, że na początku nie skupiliśmy się tylko na sprzedaży aby być na allegro ale także zrobiliśmy pełny reaseach i analizę konkurencji. Okazało się także, że ceny które początkowo były wysokie mogły zostać jeszcze powiększone o 5%, ponieważ klienci zwracają uwagę także na czas realizacji, wysyłki i są skłonni zapłacić trochę więcej za ten luksus. Pierwsza analiza zajęła nam aż tydzień czasu, a kolejne robimy co miesiąc, dzięki temu pomimo pomniejszonej sieci dystrybucji i zalewu Polskiego rynku chińskim towarem nasz klient od hurtu przeszedł na detal zarabiając o wiele więcej i jego firma się powiększyła, a koszt który ponosi miesięcznie jest porównywalny z jednym etatowym pracownikiem, dzięki znakomitym cenom na nasze pakiety obsługi portali. Już zaczynamy przygotowania do wprowadzenia nowych produktów klienta nie tylko na allegro, ale także na eBay oraz Amazona i inne portale sprzedażowy, ponieważ pojawiły się na to środki oraz szansa po dokładniej analizie rynku.

Podsumowując, czasami warto zrobić dobrą analizę rynku i produktów oraz konkurencji i porzucić wypracowaną sieć hurtową na rzecz detalicznej, choć na pewno nie zgodzi się z nami wiele osób, ale to zależy także od branży. W tym przypadku okazał się to strzał w dziesiątkę.